15 grudnia 2017
Wprowadzenie specjalnego statusu podatkowego dla REITs wyrównuje szanse rynkowe pomiędzy inwestorami, którzy pośrednio inwestują w nieuchomości za pomocą m.in wehikułów REITs, a inwestorami (instytucjonalnymi i indywidualnymi) którzy inwestują w nieruchomości bezpośrednio. Brak takiego zwolnienia oznaczało by dla tych pierwszych – podwójny wymiar podatkowy.[1] W systemach prawno-instytucjonalnych odmioty typu REITs nie są płatnikami podatku dochodowego na poziomie korporacyjnym typu CIT, przy czym występują trzy formuły tego zwolnienia:
Jednocześnie ustawodawcy wprowadzili mechanizmy wymuszania tych wypłat. Polegają one albo na wprowadzeniu systemu kar np. utraty uprzywilejowania podatkowego i powrót do opodatkowanie podatkiem CIT w przypadku braku wypłat poniżej wprowadzonemu minimum lub opodatkowaniu podatkiem CIT niewypłaconych przychodów (np. Malezja, Singapur, Korea Płd, USA, Pakistan, Nowa Zelandia). W niektórych państwach, opodatkowaniu CIT podlegają także dochody inne niż przychody z czynszów (USA, Wielka Brytania, Irlandia, Włochy, Brazylia, Litwa) oraz niewypłacone przychody z czynszów (Irlandia), nawet stawką 60% (Izrael).
[1] Argumenty równościowy był podnoszony w USA, przez ustawodawcę amerykańskiego przy konstruowaniu systemu prawno-instytucjonalnego w REIT ACT. Patrz rozdział III.
Copyright © 2024 Fundacja Edukacji i Badań nad REIT - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i realizacja: Adream.pl